GDPR står for General Data Protection Regulation. Det kaldes også Databeskyttelsesforordningen eller Persondataforordningen. GDPR er en EU-lovgivning, der populært sagt handler om, hvordan persondata skal håndteres for at undgå fejl og misbrug.
Du kan læse mere herom på hjemmesiden GDPR.dk.
Vi vægter datasikkerhed højt og overholder naturligvis GDPR.
Af samme grund har vi valgt samarbejdspartnere, som vi har tillid til, og som alle er underlagt GDPR:
e-conomic (regnskabsprogram)
MailJet (email tjeneste)
Amazon Irland (serverhotel)
United Web Enhancers Private Limited (programmører)
One.com (email tjeneste)
Program1s kundedata
Når du registrerer dig som bruger af vores software, giver du derved samtykke til, at vi opretter dig som kunde i vores system og opbevarer de nødvendige data til opkrævning af licens og bogføring i vores regnskab i e-conomic og i KundeLister.
Vi er iht. dansk lov forpligtet til at opbevare de seneste 5 års regnskabsdata, så også selvom du måtte ophøre med at være bruger af vores software, vil disse data stå i vores kundedatabase, indtil vi har mulighed for at slette dem.
Vi sælger/videregiver ikke vores kundedata til uvedkommende.
Din virksomheds/forenings kundedata
Når du registrerer kundedata i din e-conomic og i vores software, er du ligesom vi underlagt GDPR-reglerne og dermed forpligtet til at sørge for, at dine kundedata varetages sikkert og forsvarligt. Hvis du er i tvivl om, hvad dette indebærer, kan du bl.a. læse herom på GDPR.dk.
Når du bruger software fra Program1 er dine kundedata bl.a. sikret på følgende måde:
Når vores software API-integrerer med e-conomic, skabes der en kopi af dine kundedata fra e-conomics server. Denne kopi lægges i en udvidet kundedatabase sammen med de kundedata, som du tilføjer vha. vores program. Dine kundedata fra e-conomic findes nu to steder, og API-integrationen sørger automatisk for, at de to sæt kundedata aldrig har modstridende indhold.
Du har fortsat adgang til din e-conomic og dine kundedata vha. 2-faktor login og dit password, men dette login giver dig nu også adgang til den udvidede kundedatabase, og som administrator her kan du alene bestemme, hvem der ellers skal have adgang til den.
Vores software er designet sådan, at hverken vi eller vores supportere har adgang til at se dine kundedata. Det betyder bl.a., at selv hvis vores computere blev stjålet eller hacket eller misbrugt, ville dine kundedata stadig ikke kunne ses af uvedkommende.
Din udvidede kundedatabase ligger rent fysisk på Amazons topsikrede serverhotel i Irland, der ligeledes er underlagt GDPR. Så selv hvis vores eller dine computere blev ødelagt, ville det ikke berøre dine kundedata.
Når data sendes til og fra serveren, og når du tilgår dine data via Internettet, sendes de i krypteret form, så de ikke kan læses, selvom nogen skulle opsnappe dem undervejs.
På serveren ligger også selve softwaren, som du bruger, når du arbejder med din udvidede kundedatabase. Software og kundedata ligger i hver sit område på serveren, så når vi eller vores programmører vedligeholder og opdaterer softwaren, berører det ikke området med dine kundedata.
Den eneste undtagelse fra ovenstående er, hvis vi registrerer, at du er ophørt med at bruge vores software. I så fald allokeres det område på serveren, hvor dine kundedata lå, automatisk til nye brugere, hvorved dine kundedata slettes fra serveren. Det datasæt, som du har i din e-conomic, berøres ikke af dette men ligger fortsat på e-conomics server.
Med vores software har du mulighed for selv at bestemme hvilke data, du vil registrere. Vi har gjort, hvad vi kan for at sikre dine kundedata, og vi opfordrer til, at også du er omhyggelig og samvittighedsfuld mht. din datasikkerhed, og at du sætter dig ind i, hvad du selv bør gøre for at sikre dine kunders data imod tab og misbrug.